Den digitala framtiden är här - är du med?

Vissa ser dem som ett nödvändigt ont och andra tar sig entusiastiskt an nya tekniska utmaningar. Men vilka digitala lösningar kan ditt företag gagnas av och vad kommer härnäst i utvecklingen? Två digitala experter svarar.

Hej David Hagetoft. Vad kommer härnäst i digitaliseringen?

 - Det som ligger närmast för företag är att få kontroll över ett växande flöde av information och hantera en ökad komplexitet i hur information från olika källor hänger ihop. Samtidigt måste man vara tillräckligt flexibel för att hantera ständiga förändringar internt och i omvärlden. Resultatet blir snabbare beslut och en mer robust plan mot ökad lönsamhet.

 - Om drygt 20 år kommer vi kunna koppla upp våra hjärnor till internet, så kallat hybrid thinking. Det innebär att vi just nu befinner oss mitt emellan Sony Walkmans och uppkopplade hjärnor. Innan våra hjärnor ansluts till molnet kommer vi få se alla möjliga andra apparater koppla upp sig och börja kommunicera med omvärlden. Det är det som kallas Internet of things. Den riktigt stora förändringen kommer när vi samlar in all den information som produceras, analyserar och omvandlar den till insikter som sedan leder till bättre beslut.

Hur ligger Sverige till i förhållande med resten av världen? 

 - Vi ligger bra till. Många svenska bolag har lyckats bra globalt sett på nya framväxande marknader. Jag tänker på Spotify, Klarna, Daniel Wellington, Minecraft, Qlick, listan kan göras lång. 

 - Sverige som marknad är också attraktiv. När jag var med och introducerade det USA-baserade bolaget Anaplan här så sågs Norden som en strategiskt viktig marknad. Orsaken var inte storleken, utan att vi i Sverige är benägna att ta till oss ny teknik snabbt. Men det gäller dock att vi inte lutar oss tillbaka och blir självgoda, vi måste hela tiden våga utmana oss själva. 

David Hagetoft är delägare i managementbolaget BConnected som tillhandahåller lösningar för att planera och styra mot ökad lönsamhet.

Hej Sara Eggert. Hur ska företag tänka när de utvecklar sina digitala tjänster?

 - Givetvis ska ett företag inte springa på allt nytt, utan först tänka på vilken effekt man vill ha ut och vilka satsningar som gör att man kan nå dit. Företag behöver även se de sammanhang deras kunder väljer att interagera med dem. Är det en kort stund på bussen till jobbet med mobilen i handen eller är det en längre stund på kvällen via en surfplatta i knät? Optimera innehåll och tjänster för dessa stunder då.  

 - Lindex är ett utmärkt exempel. Som kund kan du bland annat beställa online för att sedan hämta upp plaggen i förvald butik, men även enkelt lämna tillbaka i butik om plaggen inte skulle passa. Lindex har rivit murarna mellan vad som är deras e-handel och vad som är butik – allt för att sätta kunden i fokus och leverera den bästa kundupplevelsen.  

Vilka digitala tjänster kan vi se framöver? 

 - Vi lever i en värld där det enda som ökar snabbare än ny teknik är vår förväntning på den. Ny teknik har i alla tider styrt riktningen i samhället och kommer delvis fortsätta göra så. Den skillnad vi kommer se härnäst är att företag tänker mer på tjänstedesign och ha fokus på så kallad omnipresence - att skapa rika kundupplevelser för olika ögonblick i livet. När det är i fokus blir tekniken möjliggöraren som gör att dessa stunder blir enklare, effektivare och mer njutbart. Om digitaliseringen implementeras på rätt sätt utifrån ett helhetstänkande med detaljer skapade för livet skapar den verklig nytta för människan.

Sara Eggert är Senior User Experience Architect på den digitala kommunikationsbyrån DigitasLBi.