Listan som minimerar pengaläckage för exportföretag - del två

Sysslar din verksamhet med import eller export? Få koll på de kunskapsluckor som kan kosta ditt företag stora summor pengar med hjälp av Handelskammarens expert Peter Hellman. Här är andra delen av listan på vanliga missar hos exporterande företag.

I år firar Peter Hellman hela 20 år som föreläsare på Västsvenska Handelskammaren, där han leder flera allmänna och företagsanpassade utbildningar i frågor som rör hanteringen av handel, import och export. Här kommer andra delen av listan över vanliga scenarier bland svenska företag, missar som ibland kan leda till stora avgifter och inkomstbortfall:

Peter Hellman är en av våra experter inom internationell handel. Han erbjuder konsultation, information och undervisning inom transport, handel och logistik.
5. Företaget får inte den transportservice den betalar för

”Speditören kan säga att den bara kan transportera en viss sträcka, men sedan är det stopp. Många av de speditörer som finns idag gör inte heller förtullningar själva utan köper det av en underleverantör. Frågan är, varför ska man betala för något man inte får? Då är det bättre att förkovra sig och göra arbetet själv, alternativt anlita en egen tullspecialist som ombud för förtullningen. Inte lita på speditören som ändå låter någon annan ta hand om förtullningen.”

6. Företaget använder inte rätt varukod, förfarande eller tullvärde

”Även om du lejer bort transporten är du som företag alltid ansvarig gentemot tull- och skatteverket. Ett företag i den här trakten fick en vad man kan kalla för straffräkning på runt 20 miljoner kronor för några år sedan. De hade fått en vara i retur som hade varit i utlandet. För att inte behöva betala tullavgift för varan så skulle speditören som gjorde tullklareringen ha angivit att varan var returgods och hänvisat till tidigare export. Detta skedde inte vilket ledde till att företaget fick en räkning från tullverket på ordinarie tullavgift. Allt beroende på att fel förfarandekod användes vid importtillfället.”

”Ett annat företag använde Exworks, vilket innebär att de inte är inblandade i transporten överhuvudtaget. Men säljer du till ett land utanför EU ska du dels kunna bevisa för tullverket att varan lämnat gemenskapen och att den är exportklarerad. Detta företag visste inte om att de skulle spara signerade fraktsedlar samt kopior på exportklareringen alternativt tull-id. När de åkte på en momsrevision fick de svårt att bevisa sin momsfria export. Då satt de på pottan rejält.”

7. Kunskapen uppdateras inte

”Förändringar sker fort, och på företagen bör man ha en ny utbildningscykel efter två, tre år. Det här bygger också på träning, vilket många företag missar. De tror att det är en engångskunskap. För att ge några exempel har man redan börjat en ny revision på incoterms vilket kommer om några år. Vi fick en ny tullagstiftning i maj förra året, som nu implementeras under en period fram till slutet av år 2020. Handlar du med ett land där det finns tullättnader vid användande av s.k. GSP-certifikat bör du uppdatera din kunskap om handelsstatus för dessa länder kontinuerligt. ”

8. Företaget gör nödvändiga förändringar för sent

”Ett krav som ställs i den nya tullagstiftningen är uppdaterade affärssystem hos företagen. Börjar man inte göra anpassningar och förbereda sig nu kommer man ligga pyrt till när förändringarna väl ska vara genomförda år 2020. Då ska du också slåss mot alla andra som inte agerat. Sverige har fått kraftig kritik från andra länder för att vi gör för få kontroller, vilket har märkts på svenska företag som är lite bortskämda. De har inte märkt av tull- eller skattemyndigheten förrän nu, när tumskruvarna börjar dras åt.”

Läs mer: Punkt 1-4 på listan som minimerar pengaläckage

Undvik onödiga kunskapsmissar - certifiera dig i export- och importhantering. Västsvenska Handelskammaren erbjuder ett paketpris med tre kurser och en valfri fördjupningskurs. Här får du en grund i praktisk export- och importkunskap och går från kurserna med uppdaterad kunskap om regler, lagar, dokument, tull och annan relaterad export- och importteknik.

bli exportCertifierad