Boris Lennerhov har slutat imponera på sig själv

Han har genomfört en enorm resa med Gekås och nu börjar en ny i möbelföretaget Mio. I ett öppenhjärtligt samtal berättar Boris Lennerhov bland annat om sin första kontakt med medier, sin drivkraft, vikten av gott kundbemötande och Mios spänstiga vision fram till 2022.

Boris Lennerhov, du är född vid järnvägsknuten i Emmaboda och har tagit en väg via grossisthandel och Lantmännen, förbi grönsaker till kolonial. Vad är du mest stolt över i din karriär?

- Jag tänker nog inte så. Det jag gjort har jag tyckt varit det roligaste just då. Nu är det Mio, ett spännande företag med framåtanda och kompetens och som rullar på fantastiskt. Det är ett stort ansvar, men också ett stort nöje.

Är det något du är mindre stolt över då?

- Jag började på Lantmännen som dräng och slutade som dräng, fast jag var vice vd när jag slutade. Där hade jag min första kontakt med medier. Jag var en bit över 20 år och det var potatisbrist i Sverige. Det blev prisreglering, vilket bönderna blev jäkligt sura över och leveransstrejkade. När Blekinge Läns Tidning ringde sa jag att: ”(…) de kan strejka hur mycket de vill för de har ändå ingen potatis kvar.” Det blev ju rubriken. Jag gjorde många grejer på Lantmännen men de var hyggligt överseende.

Du landade senare på Gekås. Men du sökte inte jobbet?

- Nej, jag blev uppringd av en headhunter som frågade om jag var intresserad. Det var jag inte. Jag visste vad Gekås var och att de var duktiga men jag bodde 50 mil bort i Helsingborg och tänkte tanken att komma hem till familjen och föreslå en flytt till Ullared. Det skulle inte landa helt bra.

- Men han var rätt enveten så till slut gick jag med på att träffa ägarna. Då berättade de för mig om bolaget och vad de behövde göra. De var duktiga på att berätta vad de inte var bra på. Sedan åkte jag upp anonymt och betraktade verksamheten och kunde konstatera att det var mycket jag trodde att vi skulle kunna göra lite bättre. Så då sa jag: Jo, vi kör på det.

Vad tog du tag i då, rent konkret?

- Det var mycket. Problemet för ägarna var att de alla fem jobbade i verksamheten, det blev inte mycket till övers för utveckling och strategiskt tänkande. De var fullt sysselsatta med att köpa och sälja, men det behövde göras saker med organisationen, kommunikation, personalpolitik, it… När jag började 2000 fanns det sisådär fem pc-datorer i drift, om man räknade bort kassalinjen. Det var en enorm kraftsamling som krävdes för att hamna på banan, med all logistik och flöden som är extremt viktigt.

Se bildspelet från kvällen hos Mio Möbler i Tibro

Var kommer din drivkraft ifrån?

- Det låter ju lite fult, men om man inte gillar att påverka och bestämma så är det rätt svårt att ha ett ledarjobb. Man är ju lite maktgalen, vilket inte klingar så vackert, men litegrann handlar det om att få vara med och bestämma.

Hur beskriver du din ledarstil?

- Det är ganska enkelt. Det handlar om sunt förnuft och respekt för människor, förstå att det faktiskt är de som gör jobbet åt en på alla nivåer. Man måste sätta sig in i människor och vara lite empatiskt lagd, då går det så mycket lättare. Sedan är det viktigt att i alla lägen vara tydlig och konsekvent. Det är också nyttigt att man inte tar sig själv på allt för stort allvar. Jag har varit vd i 25 år, så det var länge sedan jag slutade vara imponerad av mig själv.

När du är ute och föreläser pratar du mycket om kundbemötande. Och är det något man förstått när man sett dig på tv eller i butiken så är det att just kundbemötandet står högt upp. Varför?

- Gör man det rätt så sitter det i själen av företaget och är viktigt ner till sista medarbetaren. Man förstärker ett varumärke om det är rent på toaletterna, leenden vid kassalinjen, hjälp när man behöver och god lunch. Det är tusen detaljer. Det handlar väldigt lite om att bli 100 procent bättre på en sak, utan mer om att bli en procent bättre på hundra saker. Det är en förväntan man bygger hos kunden också - nästa gång man kommer vill man gärna uppleva att något var lite bättre än förra gången.

Har du något exempel på något som ger nöjda kunder?

- Jag själv tycker inte att det är roligt att shoppa och det har jag haft nytta av, genom att kunna förgylla tillvaron för andra som inte heller tycker det. Sportbaren är ett typexempel. Generellt shoppar kvinnor i fyra, fem timmar. Män i ungefär en och en halv timme. Sedan börjar gnället: ”Är vi inte färdiga snart?” Jag föreslog därför att vi skulle bygga en sportbar mitt inne i varuhuset, väldigt nära damkläderna. Den idén tyckte ingen annan om, så detta var en av få gånger jag utnyttjat makten i sin fulla skala: Den. Skall. Ligga. där. Tanken var att han då kunde slinka in där och ta en lemonad eller kaffe eller pilsner och titta på tv, eller människor. Då blir livet lite lättare.

Läs mer: NEVS vd Mattias Bergman drivs av omdaning

Tv-serien Ullared är tydligen kanal 5:s största framgång. Vad har den betytt för Gekås?

- Ja alltså, de första åren den rullade ut var det en väldig effekt. På tre år växte omsättningen med nästan 50 procent. Det motsvarade då ungefär 1,3 miljarder. Så även om vi hade tillväxt innan så var det ju ett enormt genomslag.

Vad är din roll i Gekås nu?

- Numera vill jag inte ha någon ordföranderoll utan är mer som en rådgivare som delar med mig av min erfarenhet. Jag försöker undvika att vara en gnällig skit som tycker att det ska göras som det alltid har gjorts.

Vad tar du med dig från Gekås till Mio?

- Handel är ju handel och ytterst handlar det om att ha glada, nöjda kunder. Det får man genom produkterna man säljer, men för att sälja rätt produkter behövs rätt människor. De som gör rätt saker på logistikavdelningen, som är en viktig del av den totala servicefunktionen. Man behöver en stor it-avdelning för att skapa system som ger servicegrad som är okej för alla avseenden. Man behöver också människor i butikerna som tycker om att träffa andra människor, och handlare som föredrar att handla.

Mios vision är att bli störst på möbler 2022. Hur viktigt är det att ha den här typen av spänstiga visioner?

- Om de är levande och realistiska så är de jättebra och stakar ut en väg. Det är klart att man ska vara stolt i en organisation som gått från två till fem miljarder i omsättning på fyra år. Har man då passerat Ikea i antal sålda soffor, då är det ett rätt stort mål man har nått. Då blir det heller inte särskilt orealistiskt att säga att man ska bli störst på möbler 2022. Det gäller bara att gå i samma takt.

Visste du om att du som företagare i Skaraborg kan bli en del av Handelskammarens kontaktskapande nätverk? Kontakta Alexander Fornsjö för att veta mer.

Här finner du vårt kontor i Skaraborg

Var:
Varnhemsgatan 16A, Skövde