Bensinmacksproffsen som inte behöver göra reklam

Clois Serneberg är företaget som går lite under radarn – om man inte är i behov av bygg, service eller underhåll av sin drivmedelsanläggning. Faktum är att de inte lägger en krona på marknadsföring. Istället satsar de på god kund- och personalvård, ett koncept som fungerat sedan starten 1962.

Hej Reine Serneberg. Du tog över vd-posten efter din pappa i början av 80-talet. Hur är du som ledare?

- Jag har en rätt mjuk ledarstil. Den går inte ut på att peka med hela handen eller management by fear. Det har funkat bra - han som jobbat längst hos oss började 1974 och vi har många som jobbat här i 20-25 år. Väldigt låg sjukskrivningsfrekvens har vi också. Det är viktigt att ha ett gott klimat med goda förutsättningar för medarbetarna att jobba, och trivas i jobbet.

Hur skulle du beskriva arbetsklimatet hos er?

- Det är en platt organisation, där killarna är sina egna arbetsledare när de är ute och jobbar. Det är också där fordringarna på personalen kommer in i en sådan här verksamhet; att de är självgående och kan ta egna beslut. Korta kommunikationsvägar är också viktigt för att hålla en hög nivå tillsammans, så att kunderna är nöjda med oss och anlitar oss igen. Det är en speciell bransch i det att vi har så få kunder - vi har en kund som står för ungefär 60 procent av vår omsättning. Så relationen med kunderna, på det personliga planet och i det vi gör, är väldigt viktiga. Men vi behöver samtidigt inte lägga något krut på marknadsföring. De vet var vi finns.

Vad är utmaningarna för företaget?

- En utmaning är att hitta kompetent personal som vill jobba med det här. Vi reser ju väldigt mycket och jobbar över ett stort område - det täcker upp en bit upp i Mellansverige, hela vägen ner på östkusten och Skåne. En annan utmaning är att hålla kompetensen uppe. Kraven ökar hela tiden, både på administration och utförande på fältet. Verksamheten regleras av en mängd föreskrifter, med krav från både Naturvårdsverket, Myndigheten för samhällsskydd och beredskap och de enskilda kommunerna.

Nu finns ni i Göteborg. Berätta mer!

- Vi har precis flyttat från Marks kommun till vårt systerföretag Bensin & Rörtjänsts lokaler på Hisingen och suttit här i två, tre veckor. De är mycket större än oss med sina 60-70 anställda, men vi har inte riktigt samma kundsegment. Det här räknar vi med att kunna bli riktigt bra, att samordna resurser, hitta synergieffekter och så vidare.

Man pratar om att vilja minska antalet bensindrivna bilar framöver. Hur ser framtiden för branschen ut?

- Just nu är det full rulle. Vår bransch är ganska nischad och det är inte så många företag som jobbar i den här sektorn. Det ställs väldigt höga krav från myndigheterna på hanteringen av drivmedel vilket kräver ständiga uppdateringar, kontroller och besiktningar, så det är väldigt god orderingång. Ser vi vad som händer när man ska försöka minska de fossila bränslena innebär det också jobb för oss eftersom det kommer nya förnyelsebara bränslen i flytande form.

Såhär säger Reine Serneberg om att vara medlem i Handelskammaren: ”Vi är inte aktiva medlemmar, men vi vet att Handelskammaren gör nytta och ligger på myndigheter i olika frågor. Jag tycker att man som företag ska vara medlem.”
Tycker du som Reine?

Bli medlem