ATA-carnet ger tullfri turné

De klassiska tågfärderna i tv-programmet På spåret, svenska hockeylandslaget insats ishockey-VM i Ryssland och utlandsturnéer för flertalet kända artister har alla möjliggjorts av ett viktigt tulldokument: ATA-carneten.

Kontakta mig vid frågor

NI hanterar handelsdokument på Handelskammaren, när behöver jag en ATA-Carnet?

När du åker utomlands och tar med dig till exempel yrkesutrustning, mässutrustning eller varuprover till icke EU-land. Det vill säga till länder som är med i ATA-konventionen.

Vilken är den vanligaste typen av ATA-carnet som ni utfärdar?

Vi utfärdar flest ATA-carneter till Norge, det handlar mest om artiklar som ska till mässor samt yrkesutrustning.

Vad händer om du för ut varor utan den här typen av dokument?

Då får du deponera införselavgiften mot den utländska Tullmyndigheten, sedan får du ansöka om att få tillbaka den erlagda avgiften, det kan ta fem veckor och uppåt. Skulle du till exempel föra in något i Norge så har de 25 procents moms. Har du en ATA- carnet med ett varuvärde på 1 miljon kronor blir du genast skyldig att erlägga Tullmyndigheten 250 000 kronor, så det kan handla om stora summor.

Ni utfärdar ju ATA-carneter i många spännande sammanhang, berätta!

Vi var inblandade i landjakten, eller segelfartyget som skulle åka genom Nevadaöknen för ett par år sedan samt SVT:s populära program på Spåret. Vi har försett Svenska seglarförbundets med utrustning till världscuper och världsmästerskap och hockeyspelarna med utrustning till Ishockey VM i Ryssland. Många kända artister har också fått carneter utfärdade av oss, bland annat Göteborgs mest kända och här nämner jag inget namn. Vi har ett antal orkestrar som använder carneter och det sägs att även stora artister som Madonna använder carneter på sina turnéer.

Har några fler intressanta exempel?

Flera modeföretag som fotograferar sina kollektioner utomlands behöver dem. Sydsvenska har även hjälpt SVT med ATA-carnet för inspelning av Niklas mat och Landgång med Anne Lundberg.

Vilket är det vanligaste problemet vi kan stöta på med carneter?

Du stöter inte på några problem med en ATA-carnet, det är ett bra dokument och det enda du behöver temporärt vid införsel av varor. Men du måste alltid visa upp den hos införsellandets tullmyndighet så att de kan sätta dit en stämpel och även när du åker därifrån ska du visa upp det, så att det går att se i carneten att samtliga varor lämnat landet. Alla varor du tagit in ska också ut ur besökslandet.

Visst är det en värdehandling?

Ja, den är värd införselavgifter baserat på det varuvärde du satt på dina produkter och den ska lämnas tillbaka oss.

Vad är roligast med jobbet?

Att det är föränderligt, fler och fler länder ingår i ATA-konventionen. Men också alla fina historier som kommer med kunder som vill ha dokumentation. Nyligen lärde jag mig mer om en viss typ av kuddar som läggs under fartyg som gått i sank och lastbilar som vält. De hjälper till att få fartyget på rätt köl. Det finns ju så mycket som händer därute som vi inte har en aning om.

Anslut er till vårt elektroniska ansökningssystem för ATA-Carnet, Certificate of origin och andra exportdokument


Istället för att fylla i blanketter och skicka i dem till oss kan du ansluta dig till CERTIATA® som är Handelskammarens elektroniska ansökningssystem för ATA-Carnet.

Det kostar inget att ansluta sig.

Hanteringen hos oss tar 1-2 dagar, sedan ligger det tid i postgång.
Du betalar för blankettkostnad, viseringsavgift och ev porto.

Mer information om de elektroniska ansökningarna hittar du här.

Anslut er till CERTIATA®